آموزش-ریمپ-2

در دوره نرم افزاری ایسیو به شناسایی جداول کاربردی ریمپ پرداخته می شود.

به ظور خلاصه در این مقاله قصد داریم به مهمترین جداول ریمپ در دوره آموزشی اشاره کنیم. این جداول در دامپ dump ایسیوها وجود دارد و پس از باز کردن دامپ در برنامه وینولز winols آنها را می توانید بیابید.

۱) جداول جرقه Spark Advances

 

همانطور که می دانید جرقه معمولا باید چند درجه پیش از رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا  top dead center رخ دهد که به آوانس جرقه مشهور است.

 دو نوع آوانس جرقه داریم: استاتیکی (مربوط به دور درجا IDLE) و داینامیک (مربوط به زمان رانندگی معمولی و با شتاب).

در شکل زیر جدول آوانس ایسیو Bosch ME 7.4.4 را مشاهده می فرمایید. در این ایسیو سه جدول جرقه مشاهده می گردد:

۲) جدول سوخت 

دومین پارامتر مهم که در بحث ریمپ نیاز به تغییر دارد، تنظیم نسبت سوخت به هواست. در اتمام ایسیوها معمولا نسبت سوخت به هوا بر اساس لاندا یا نسبت استوکیومتری ۱۴٫۷/۱ تنظیم می شود. شما این پارامتر را در تست معاینه فنی بصورت ۱٫۰۲=λ مشاهده می کنید. این مقدار در موتورهای اتمسفریک در هنگام شتابگیری به مقدار ۱۲٫۵ به یک قابل کاهش است که تقریبا معادل  ۰٫۸ =λ می باشد و بیشتر ازین میزان موجب دود کردن موتور و کاهش راندمان احتراق می شود. در نظر داشته باشید این نسبت بسته به نوع سوخت و شرایط آب و هوایی قابل تغییر می باشد.

۳) جداول گشتاور 

 

این جداول در حقیقت نوعی محدود کننده limiter می باشند، ریچ Rich یا غنی شدن سوخت به هنگام شتابگیری از وظایف این جدول می باشد که می بایست آن را تغییر داد تا اجازه اعمال تغییراتی که در جداول قبلی ایجاد شده است را بدهد. به عبارتی در صورتی که محدودیت های این جدول برداشته نشود ،تغییرات بی تاثیر خواهند بود.

۴) جداول پدال و دریچه گاز  

زبان جداول پدال و دریچه گاز برقی، زبان گشتاور موتور می باشد که تعیین می کند به چه میزان از فشار بر پدال، از موتور توان استخراج شود؟ علت وجود تاخیر که در مقالات مختلف به آن اشاره شده است، محدود شدن گشتاور خروجی موتور در دور موتورهای پایین می باشد. به همین دلیل در ریمپ باید واکنش دریچه گاز برقی (throttle response)  را افزایش دهیم تا مشکل تاخیر برطرف گردد.

۵) جدول حجم هوای ورودی نسبت به دریچه گاز

از این جدول برای تنظیم خودروهایی استفاده می شود که از کیت مکش و هدرز استفاده می کنند و می توان حجم هوای ورودی بالاتری را در دور بالا برایشان تعریف کرد.

مهمترین موضوعی که در حوزه ریمپ باید در نظر گرفته شود این است که تغییرات جداول باید حساب شده باشد تا نظم برنامه برهم نخورد، به هم خوردن نظم برنامه موجب ضعف عملکرد موتور یا دل دل زدن موقع شتابگیری می شود.

در دوره های اموزش ریمپ رایان ایسیو می آموزید که در مورد هر کدام از ایسیوهای رایج در کشور از چه استراتژی استفاده کنید که بتوانید بهترین راندمان را از خودروی مورد نظر بگیرید.

با اموزش ریمپ این جداول و تغییرات در آن نتایج زیر در خودرو ها حاصل میشود

کاهش مصرف سوخت

افرایش شتاب از 10 تا ۱2%

حذف کپ دریچه گاز

کاهش مصرف و افزایش شتاب بصورت همزمان

کاهش و اصلاح دمای فن

حذف و تغییر و یا حتی اعمال محدودیت سرعت

حذف و تغییر محدوده کاتاف

رفع مشکل استارت سرد در اموزش ریمپ

تغییر کات آف انواع خودروها با گیربکس منوآل

حذف سنسور اکسیژن دوم از حلقه کنترلی ایسیو

حذف سنسور میل سوپاپ و حتی سایر سنسور ها از حلقه کنترلی ایسیو

تنظیم و تغییر دور  (آرام) جهت حذف لرزش موتور

حذف کدهای خطاها

کاتاف رگباری

بک فایر

آموزشگاه تخصصی رایان ایسیو

بخش ریمپ ایسیو